Aandachttrekkerij op internet

Je kent ze misschien wel: meisjes tussen de 12 en 18 jaar die om aandacht schreeuwen. Op hyves, op facebook, op twitter, misschien zelfs in hun msn-naam; in ieder geval op internet. Als je niet precies weet wat ik bedoel, geef ik even een voorbeeld:

Niemand kent mij
Niemand weet wat ik heb meegemaakt
Niemand kan me helpen
Het kan niemand wat schelen hoe ik me voel
Ik ben zo eenzaam, maar niemand ziet het
(Dit is een alltime-favourite: )Van buiten lach ik, van binnen huil ik 

Meestal gaan zulke stukjes gepaard met grote spellingsfouten. Ik kan er niets aan doen, maar het valt me op dat het vaak meisjes zijn met een niet al te hoge opleiding.

Ik kan me erg kwaad maken om zoiets. Want dit is geen eenzaamheid, dit is aandachttrekkerij. Want als je zo’n kind vraagt wat er dan mis is, wil ze ‘er niet over praten’, want het is ‘te pijnlijk’. Dan vraag ik me af waarom je zulke stukjes op internet zet. Juist, om aandacht.

Prima als je je eens niet zo lekker voelt, maar zet dit dan niet op internet zodat mensen je aandacht geven. Want er zijn véél ergere dingen op de wereld dan een vriendje die het na 2 weken uitmaakt. Ja, het is lullig en natuurlijk mag je je rot voelen. Maar overal op internet schreeuwen dat je jezelf zo vreselijk zielig vind? Nee. Want jouw pijn is na een weekje wel over, die van anderen niet.

De mensen waarmee het écht slecht gaat, die hoor je niet. Die schreeuwen niet om aandacht.

Ik moest aan deze aandachttrekkers denken toen ik dit liedje van Guus Meeuwis hoorde. Ik hoop dat deze meisjes dit liedje ook horen en zich niet meer zo aanstellen.

11 thoughts on “Aandachttrekkerij op internet

  1. Pingback: Google brought you here, again | Elise's blog

  2. Pingback: Tag: little quiz « Elise has a blog!

  3. Gelijk heb je! Vroeger toen ik 16 was toen had je nog CU2. Zo’n zelfde idee als hyves en facebook en daar gebeurde het ook. Sinds internet is geboren is het zielige meisje van 16 ook geboren… Een van die redenen is ook dat hyves de deur uit gedaan heb en alleen nog Facebook gebruik! Sommige mensen blijven namelijk erg lang hierin hangen!

    Prachtig lied van Guus, my all time fav. van hem!

Laat van je horen: reageer!

