De drang iets nuttigs te doen

Het is vakantie. Ik ga er gemakshalve even vanuit dat jij ook vakantie hebt. Wat ga je dan doen? Zeeën van vrije tijd! Hoe vul je die in godsnaam in!? Je kunt toch moeilijk hele dagen voor de tv zitten?

Zo werkt het een beetje. Je hebt ein-de-lijk vakantie, hier keek je al naar uit toen de vorige vakantie was afgelopen. Je hebt in één klap zeeën van vrije tijd, je kunt dingen doen waar je het afgelopen jaar geen tijd voor had! Waar moet je beginnen!?

Ik zit tijdens vakanties gigantisch te plannen. “Maandag ga ik daarheen, dinsdag komt die hier, woensdag zwemmen, donderdag.. Hé, donderdag heb ik niks! Oh, dan ga ik wel even dat en dat doen, daar heb ik dan toch wel tijd voor.” Nee, erg veel rust komt er niet bij kijken in de vakanties.

Persoonlijk vind ik ’t gewoon ontzettend zonde om je vakantie weg te gooien door hele dagen niks te doen. Ik MOET wat doen, ik heb verdorie een jaar op deze vrije weken gewacht! Ik mag geen dag verspillen, geen uur, want dat is allemaal weggegooide tijd!

En als ik dan toch niks doe, dan plan ik dát zelfs in. “Morgen komt er niemand en dan heb ik ook niks te doen verder. Ik ga dat boek maar eens lezen. Of dat spel eens verder spelen, of…” CHILL! HET IS VAKANTIE!

Dus dit is even een oproepje voor iedereen die, net als ik, per sé wat nuttigs moet doen: kalm aan jij. Stressen doe je al op je werk of school. Het. Is. Vakantie. Sleep een stoel naar buiten (het is droog weer!), ga erop zitten/liggen en laat je pas wakker maken voor het eten.

Zo. Dit heb ik even lekker chaotisch geschreven. Dat mag ik. Ik heb vakantie. Dus.

2 thoughts on “De drang iets nuttigs te doen

Laat van je horen: reageer!

