Harry Potter and the Deathly Hallows pt 2

Ten eerste: shame on me dat ik zo lang niets meer gepost heb. Sorry! Maar ik heb een excuus: ik ging naar de Zwarte Cross. Daar ga ik vast nog wel iets over schrijven (ik was al bezig met een filmpje, maar het geluid is spontaan verdwenen) maar dat komt nog wel. Want ik ging ook naar Harry Potter and the Deathly Hallows part 2, en die was absoluut geweldig.

Als je de boeken niet hebt gelezen snap je waarschijnijk geen hol van de film en dan heeft ’t weinig nut dit artikel te lezen, omdat je ook weinig zult snappen van wat ik zeg. Plus dat alles wat ik nu zeg helemaal nieuw voor je is en ik lekker gigantisch wil gaan spoileren.

Ik moet even zeggen dat ik al kippenvel kreeg bij het allereerste shot van Sneep, die over het plein van Hogwarts (niet Zweinstein, dat is een stomme vertaling) uitkijkt terwijl honderden kinderen daar marcheren. Ik was na part 1 er heilig van overtuigd dat die helemaal totaal outstanding geweldig was en geen enkele film hier nog over heen kwam. Ik had het mis. Want ja, part 2 was zelfs nog beter. Als dat kan.

Zoals ik al zei is de film gewéldig. Hij besteedt ten eerste vrij weinig tijd aan het eerste deel, dus zorg wel even dat je nog in je hoofd heb hoe die ook al weer ging (of lees het boek verdorie!). Hij is geniaal door de hoeveelheid humor die erin zit. Herinner je je professor Anderling (McGonnigal klinkt eigenlijk toch beter..) die alle harnassen tot leven roept om Hogwarts  te beschermen tegen Voldemorts aanhangers? In de film jubelt ze de (voor mijn intussen legendarische) woorden: “I always wanted to use that spell!”. Of Ron, die net Hermelien gezoend heeft en haar nu wil beschermen tegen Draco door achter hem aan te rennen en te schreeuwen: “That’s my girlfriend you bloody idiot!”. Om vervolgens keihard terug te rennen (“He puts the bloody place on fire!”). Of Filch, die de Grote Hal binnen rent en schreeuwt dat er kinderen door de gang lopen, net nadat diezelfde kinderen bijeen zijn geroepen? Of Filch nóg een keer, wanneer hij met een simpel bezempje heel Hogwarts bij elkaar wil vegen. Of, of… Echt, humor genoeg in deze film.

Maar hoe zielig is het, wanneer Harry de Grote Hal binnenloopt en Rons broer Fred dood ziet liggen? Hartverscheurend ligt iedereen om hem heen te huilen, en een stukje verderop liggen ook Remus Lupos en Tops. Dood.

Ik irriteerde me overigens wel aan het feit dat iedereen 7 boeken lang riep dat Harry de ogen van zijn moeder had (haar GROENE ogen!!) maar dat we de jonge Lily uiteindelijk zien met BRUINE ogen (zie plaatje. Wat een schattig meisje trouwens). Schande, pure schande. Maar we vergeven  het maar, omdat de film zo geniaal mooi geweldig is.

En Helena Bonham Carter, die Bellatrix Lestrange speelt, is ook geweldig. Hermelien verandert in Bellatrix (zoals we natuurlijk allemaal weten) en Bonham Carter moet dus Bellatrix spelen die éigenlijk Hermelien is. En dit doet ze zó goed! Ja echt, dat moet je ook even zien.

Sja, wat kan ik er nog meer over zeggen? In grote en minder grote lijnen klopt de film behoorlijk met het boek, in sommige gevallen zelfs precies (“If we die because of this I’m gonna kill you Harry!”).

Dit was niet echt een recensie, meer een dikke aanrader om verdorie naar de bios te rennen en de film te bekijken. Ik bekeek ‘m niet in 3D en achteraf baal ik er van. Op dit moment bekijk ik ‘m opnieuw, maar dan op internet (ja sorry, het zal wel niet mogen. Mondje dicht dus) maar ik raad je echt aan ‘m eerst in de bios te bekijken.

Oh, en het eind is ook geniaal! Zoals je weet (want jij hebt het boek gelezen hè?) laten ze zien hoe iedereen er over 19 jaar uitziet. Een beetje hilarisch is het wel: Ron met een bierbuik en Draco met een baardje. En dat was het dan ook, want ondanks dat ze er heus wel ietsjepietsje ouder uitzien valt dit een klein beetje tegen.

In case you didn’t know: I loved this movie.

2 thoughts on “Harry Potter and the Deathly Hallows pt 2

Laat van je horen: reageer!

