Mijn vakantie in Duitsland

Jep, ik heb weer minstens een hele week niks geschreven. Maar daar had ik dan ook een goede reden voor: ik was op vakantie! En wel in het plaatsje Grafenau om precies te zijn, in Zuidoost Duitsland. Zoals je kan zien op ’t plaatje hiernaast ligt ’t aardig dicht tegen de Tsjechische grens en het was dan ook een eind rijden: zo’n 750 kilometer. Met onze Mercedes + aanhangwagentje konden we niet veel harder dan 100 km (en mijn vader houdt ook niet van hard jagen) dus we deden er (mét pauzes) wel zo’n 10 uur over voor we over waren. En “we” zijn ik, mijn zusje, vader, moeder en mijn vriend Jorni, dus het waren geen Cherso-achtige taferelen. Klik verder als je het enigszins interessant vindt hoe mijn weekje in Duitsland eruit zag (:

We vertrokken die zaterdagochtend redelijk vroeg en kwamen uiteindelijk rond een uurtje of 6 aan in het vakantiepark. Daar begon het al meteen heel lekker: ons aanhangwagentje mocht niet mee naar het huisje (het is een autovrij park) waardoor we al bang waren met al onze bagage te moeten slepen. “Gelukkig” hadden ze karretjes waarop je je bagage kon stapelen. Zo goed en zo kwaad als ’t ging kwamen we zo met karretjes vol bagage aan bij ons huisje. Die was redelijk te doen: mijn zusje had een stapelbed voor zich alleen en mijn vriend en ik een eigen slaapkamer. De bedden lagen met het voeteneind tegen elkaar, maar dit hebben we opgelost door zijn matras op de grond naast mijn bed te leggen, wel zo gezellig. We hadden zelfs een klein flatscreen tv’tje met RTL 4,5 en 7 en Nederland 1 en 3. Wat een luxe. En alsof er aan ons huisje nog niet genoeg Nederlands was, bleek meer dan 85% van het volk dat rondliep op de camping ook Nederlands te zijn. En we zaten aan de grens van Tsjechië!. (Check trouwens even dit heerlijk vrouwvriendelijke parkeerbord, plaatje rechts.)

Goed. De eerste dag gingen we zwemmen, wat op zich niet erg bijzonder is natuurlijk. Hoewel ik eigenlijk bijna nooit zwem, dus enigszins bijzonder is het dan toch wel te noemen. Op maandag (dacht ik) gingen we naar een glasblazerij, waar ik in de winkel ervan behoorlijk wat foto’s heb gemaakt. Hieronder een kleine overzichtje (klik voor groter). En sorry voor die tekst midden in de foto, ik wil gewoon niet dat ze gejat worden.

Ik heb nog veul meer foto’s, maar het uploaden duurt echt heel lang omdat de foto’s zo groot zijn (en néé ik ga ze niet kleiner maken) plus ik ga ’t niet alleen over de glasblazerijwinkel hebben natuurlijk.

Goed, in de buurt van die glaswereld was er nog een leuk bergje waar we met de kabelbaan naartoe zijn geweest. Ook konden we daar rodelen (ken je dat? In een schuitje met een remknuppel tussen je benen in een baan van de berg af) en Jorni is daar maarliefst twee keer uit de baan gevlogen :’)

Dinsdag gingen we naar ’t bos. Een gi-gántisch bos, met gigantische bomen. Kort gezegd liep er op een hoogte van een meter of 5 een houten pad door het bos heen, die leidde naar een uitkijktoren. Verder was het bos een halve dierentuin met lynxen, gieren en andere leuke beesten. Ontzéttend veel gelopen en niks is daar vlak natuurlijk, dus je loopt de hele dag heuvel op, heuvel af. Aan lichaamsbeweging geen gebrek.

Wat wel typisch is als je op vakantie bent, is dat je hele eetroutine naar de knoppen is. We hebben elke dag wel ergens gegeten en het kwam niet zelden voor dat we om 3 uur ’s middags aan de schnitzel zaten en om 8 uur ’s avonds aardappeltjes naar binnen werkten. Ik bestelde daar trouwens nog ergens een apfelstrüdel en mevrouw van de kassa vroeg “mit vanillesauce?”. Ja hoor, als ’t d’r bij hoort zou ’t wel goed zijn. Nee. Het was ránzig gewoon. Appelding met vanillesoep (want dat was ’t eigenlijk, mijn appelgeval dreef als een eilandje in mijn vanillesaus), geen aanrader.

Woensdag gingen we naar Tsjechië. Dus we reden naar Tsjechië. En toen stonden we in een Tsjechisch dorpje waar geen hol te doen was. Dus toen de auto maar weer in en doorrijden naar een ander dorpje, waar gelukkig wel íéts meer te doen was. Beetje jammer dat de Tsjechen die wij tegenkwamen bijna allemaal géén Engels en géén Duits konden. Toch hebben we daar nog wat kunnen eten (spaghetti, pizza en garnalen om half 4l, waarom niet?) en hebben we een kasteeltje gevonden. Hele klim naar boven in de warmte, zijn we er eindelijk, was het geen hol aan. Of ja, op zich wel interessant, maar vrij kort en we stonden zo weer buiten. Toch al met al zeker wel gezellig gehad gelukkig.

Donderdag was thuisblijfdag en zijn we alleen Grafenau even ingeweest. Vrijdag zijn we nog naar een pretpark gegaan (jawel!). Vooral de wildwaterbaan was erg geliefd.

Nou, ik hoop dat ’t enigszins interessant was (: Ik heb ontzettend veel foto’s en filmpjes gemaakt en ik hoop dat ik nog wat leuke dingen kan laten zien op deze blog binnenkort.

2 thoughts on “Mijn vakantie in Duitsland

Laat van je horen: reageer!

