Misleidende reclames, vaker dan je denkt

Zoals je al eerder kon lezen heb ik ’t niet zo op reclames (wie wel?!). Sommige zijn op zich best nog wel oké (‘hamburgers met korting!’ en alles verder van de Albert Heijn bijvoorbeeld, die mensen zijn goed) en anderen ronduit vreselijk. Maar geloven in reclame’s doe ik eigenlijk nooit. Tuurlijk, als de tweede kommer-kommer-kommer-kommer-kommer gratis is geloof ik dat best, maar dat Dash ‘zelfs de hardnekkigste vlekken’ uit je kleding wast is wat mij betreft één pot nat.

Ik heb afgelopen schooljaar een stukje moeten schrijven (helaas weet ik niet meer waarom.. ik denk voor de economieredactie) waardoor mijn kijk op reclames definitief is veranderd. Bij deze deel ik ‘m met jullie (: Hij is trouwens een beetje gedateerd en je kunt dus ook niet meer stemmen, maar ik zou zeker eens een kijkje nemen op de website.

Houtvezels in je witbrood

Door Elise

AMSTERDAM – De consumentenwebsite foodwatch.nl gaat op 8 juni voor de tweede keer het Gouden Windei uitreiken. Mensen kunnen tot deze datum stemmen op het voedingsproduct met het meest misleidende verkooppraatje. Genomineerd zijn onder andere Blue Band Goede Start! Witbrood en Honig Limburgse Asperge-crèmesoep.

Foodwatch heeft het afgelopen jaar negen producten onderzocht, waarvan vijf zijn genomineerd voor het Gouden Windei. Behalve bovengenoemden komen ook Crystal Clear Shine Cranberry Vlierbloesem, Fruitflesje Aardbei-Peer van Nestlé en Fruitkick eXtra Framboos van Liga in aanmerking voor deze prijs.

Waarom genomineerd?
Blue Band Goede Start! Witbrood heeft niet dezelfde gezondheidseffecten als volkorenbrood, al roept producent Unilever van wel. Bovendien is het chemisch behandeld met houtvezels. Honig Limburgse Asperge-crèmesoep werd eerder al eens verkocht als Franse Asperge-crèmesoep en bovendien is er in anderhalve liter soep maar 7,5 gram aspergepoeder te vinden. Niet eens echte asperges. In Crystal Clear Shine Cranberry Vlierbloesem van de producent Heineken zit maar 1/100ste theelepel cranberry. In Nestlé Fruitflesje Aardbei-Peer zit nauwelijks fruit, maar toch is het twee keer zo duur als gewone opvolgmelk en zelfs vijf keer zo duur als gewone melk. Ten slotte bestaat de ‘46% fruitvulling’ van Liga’s Fruitkick eXtra Framboos voornamelijk uit dik makende glucose-fructosestroop.

Gefeliciteerd Danone!
In 2010 werd het Gouden Windei voor het eerst uitgereikt; toen kreeg Actimel van Danone deze prijs, onder andere voor het verzinnen van de exclusieve bacterie ‘L. Caseï Defensis’. Het beweert de griep tegen te gaan en je weerstand te verhogen, maar is in feite niet gezonder dan gewone yoghurt. L. Caseï is een normale bacterie die in elke yoghurt voor komt. Danone besloot het exclusief te maken door er ‘Defensis’ achter te plakken, wat klinkt als defensie en daarom dus wel goed voor je zal zijn. Danone was met 37% van de stemmen de grote winnaar.

Belgische chocolade
Maar bij deze producten houdt de misleiding niet op. Dr. Oetker verkoopt doe-het-zelf-pudding ‘met échte Belgische chocolade’. De handvol procenten chocola die er werkelijk inzitten komen inderdaad uit België. Maar dan wel uit een Belgische fabriek, in plaats van een ambachtelijke chocolatier. Bart van Opzeeland van foodwatchers.nl concludeert: “Een doodgewone poederpudding met een chocoladesmaakje.”

 ‘Veel suikers en vet’ adverteert niet lekker, dus wordt er bij bijvoorbeeld Kinder een groot glas melk op de voorkant gezet. Want in deze chocolade zit melk, wel twee eetlepels! Dat klopt, al is het wel poedermelk. Niks gezond dus.

Gebakken lucht
‘Wetenschappelijk getest’, daar kunnen we natuurlijk niet meer omheen. Of wel? De uitkomst van zulke wetenschappelijke tests zijn vaak niet eens positief, maar dat is nergens terug te lezen.

Geweldige nieuwe drankjes blijken ook wel mee te vallen: “Zuurstof in een flesje water en wat extra vitamientjes. Gebakken lucht waar we massaal te veel voor betalen,” verklaart Van Opzeeland.

Een ander trucje is een oorspronkelijk ingrediënt vervangen door een goedkope imitatie. Kalkoenseparatorvlees (wordt als laatste restje van een kalkoenbotje afgeschraapt, heet in België daarom ook schraapvlees) wordt vaak gebruikt in plaats van rundvlees, zo ook in de rundvleesknakworstjes van Unox. De presentatie van een simpel product helpt ook: een prachtige verpakking, een goedkoop ‘extra’ ingrediënt toevoegen en heel hard roepen dat het een bijzonder product is, is voldoende.

Het mag allemaal
In de wet staat niet dat dit alles niet mag, al draaien voedselproducenten wel slim om de regels heen. “De term ‘light’ is wettelijk beschermd,” legt Van Opzeeland uit, “maar daar hebben ze over nagedacht: ze noemen hun product gewoon ‘luchtig’. De wet zegt dat ’t mag en de consument denkt toch dat het product een lightversie is.” Hetzelfde geldt voor ‘gezond’, ‘goed voor uw lichaam’ betekent immers hetzelfde en dit mag iedereen roepen. Als onaangename zaakjes echt verplicht zijn om vermeldt te worden, dan wordt het met een vergrootglas zoeken naar de lettertjes.

Iedereen mag roepen dat iets van goede kwaliteit is. Ook als alle ingrediënten rechtstreeks uit het laboratorium komen mag je zeggen dat het ‘natuurlijk’ is. De ‘Eerlijk is heerlijk’ slogan van Unox is dus gewoon opgeklopte lucht: al is het zo oneerlijk als wat, zij mogen dit gewoon blijven roepen.

Stemmen kunt u tot 8 juni op www.foodwatch.nl.

Zoals je op het plaatje bovenaan kon zien, heeft Goede Start! Witbrood gewonnen. Gefeliciteerd jongens! (:

Advertenties

One thought on “Misleidende reclames, vaker dan je denkt

Laat van je horen: reageer!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s