Thank you for the music

Ik hou van muziek. Echt, ik ben er gek op. Als het even kan staat bij mij altijd 3FM aan, maar ik brul net zo goed mee met 100%NL (jij net zo goed, geef maar toe!). Ik ben niet zo’n persoon die ‘van hiphop houdt’ of iets dergelijks. Ik hou van ’t nummer, niet van ’t genre. Dus qua muzieksmaak zit ’t lekker breed.

Voor mij bestaat muziek uit drie (of misschien vier) niveaus: bakvisrommel, mooie muziek, nóg mooiere muziek en klassiekers. Ik leg ’t wel even uit:

Bakvisrommel: Alle muziek wat vervangbaar is en wat niemand zal missen als ’t niet meer gedraaid werd op de radio. De muziek is goedkoop, simpel en je hebt ’t gevoel dat ’t wel érg veel lijkt op een ander nummer. Simpele akkoorden, standaard beats en vooral heel veel goedkope teksten (you knock me off my feet, i’ve got shivers down my spine, dance with me, come to the dancefloor, give it up, baby, one two three, en het woordje ‘love’ zit er veel te vaak in). Voorbeelden zijn Cascada, Britney Spears, ‘ons eigen’ bakvisje Esmée Denters, Alexis Jordan, Cia, maar ook Pitbull en Enrique Iglesias zijn zingende bakvissen. Van de meesten hoor je dan na één à twee nummers al niets meer. Ze zijn vervangbaar. Oké, La Spears hield wel erg lang vol. Let’s blame it on the nineties.

Mooie muziek: Nummers die je misschien niet in één keer onthoudt, maar elke keer als je ‘m hoort heb je iets van.. ‘Ja! Leuk nummer dit!’. Dit heb ik veel bij Lady Gaga en Katy Perry. Oké, zij hebben óók bakvismuziek (California Gurls..) maar doen ’t vaak ook beter dan dat. Het zijn ook artiesten die bijblijven en die vaak méér hits hebben. Óf ze hebben een kneiter van een hit en je hoort verder niet meer van ze. Rihanna (half bakvis, half ‘mooie muziek’) behoort hier ook wel bij. Andere namen zijn Bløf, Counting Crows, Pink en Amy McDonald. En eigenlijk horen de Spice Girls hier ergens ook nog bij. Of zijn ’t toch bakvisjes?

Nóg mooiere muziek: muziek wat bijna een klassieker had kunnen zijn maar dat op de één of andere manier niet is. Coldplay is zo’n bijna-klassieker (wie kent Viva La Vida nou niet?). Ik geloof dat ik dit niveau alleen heb aangemaakt voor Coldplay want ik kan verder eigenlijk geen bijna-klassiekers bedenken… *lightbulb moment* Toto! In ieder geval het nummer ‘Afrika’. Geweldig. En Phil Collins heeft ook nummers die zeker uitschieten naar bijna klassiekers. ‘Nóg mooiere muziek’ is meer een tussenniveau eigenlijk, omdat sommige nummers té goed zijn.

Klassiekers: Queen. Michael Jackson. The Beatles. Do I need to say more? Het zijn voorbeelden, iedereen kent hun nummers, zij veranderden de muziek definitief.

Zo, dit is een beetje mijn mening over muziek. Over ’t algemeen heb ik een hekel aan bakvismuziek, maar de rest is zeker goed aan te horen. En in een goede bui maakt ’t me niet eens meer uit wat ik meeblèr.

Ik ben benieuwd: hoe denken jullie over muziek? Ben je het met me eens of heb ik zojuist je favoriete artiest afgekraakt? Tell me!

Edit: Ik kwam dit nummer tegen, naar mijn mening creëerde het een nieuwe categorie; slechter dan bakvisrommel. Het is CRAP. Het is Sean Paul en Alexis Jordan met Got to love you. Let eens op de tekst, hij slaat NERGENS op. Dit is écht het toppunt van goedkope muziek; goedkope lyrics, goedkope beats, zinlose ‘uhoh, yeah’ geroep er tussendoor… WAARDELOOS. Dit is misbruik van ’t woord ‘muziek’.

2 thoughts on “Thank you for the music

  1. Ja, ben ik met je eens! Al zou ik Katy Perry wel nog bij de bakvissenmuziek doen, denk ik en Britney Spears bij de mooie muziek (jouw definitie dan, ik vind het geen mooie muziek), omdat zij het dus al zolang vol houdt.

Laat van je horen: reageer!

