Ik ben een spellingsnazi

Hallo, mag ik me even voorstellen: ik ben een echte spellingsnazi. Ja, zo heet dat. Iemand die muggenzift (ja, da’s een woord) over de kleinste spelfouten en wiens (of wier?) handen jeuken om ze heul snel te gaan verbeteren.

Als ik op twitter lees dat iemand ‘me susj van station gehaalt’ heeft, wil ik ik dikke mega koeiencapslockletters schreeuwen dat het ‘MIJN MIJN MIJN ZZZUSJEEE VAN HET HET HET STATION GEHAALDDDDDD’ moet zijn. Zonder alle extra woorden en letters, maar dat mocht hopelijk wel duidelijk zijn.

Ik moet op ’t hardst op m’n tong bijten als iemand weer roept dat hij beter is ‘als hem’. En hoewel ik mezelf er ook op betrap als ik een lange speech ergens over houd waardoor ik halverwege niet meer let op zulke fouten (tangconstructie, te lange zin, er moet ergens een komma – WAAR MOET DIE KOMMA?! – de zin loopt niet lekker zo, verander die zin, maar hoe?) vind ik het toch echt vreselijk om het bij anderen te horen. (Tipje voor mensen die ‘als/dan’ ALTIJD verkeerd doen: zin langer maken! ‘Hij is beter dan hij IS.’ Tadaaa, zo moeilijk is het echt niet)

Oké, ik maak ook fouten. Als je mijn vorige blogposten bekijkt weet ik zeker dat je wel ergens fouten ontdekt. Prima. Dat zijn (hopelijk, voor mij) typfouten, of ik keek er te snel overheen. Maar ik wéét dat het fout is en ik doe ’t niet expres. En zover ik weer heeft niemand zich er nog dood aan geërgerd.

Maar ‘me’ zeggen wanneer het ‘mijn’ moet zijn vind ik toch wel echt vreselijk. Spreektaal en schrijftaal, houd die alsjeblieft uit elkaar mensen. Ik wil namelijk gewoon kunnen blijven zeggen dat ik me kut voel.

En aangezien we allemaal heel hip Engels gaan talken in our tweets en therebuiten is het good voor everybody to read the following plaatje (gejat van 9GAG inderdaad).

2 thoughts on “Ik ben een spellingsnazi

Laat van je horen: reageer!

