Who the f…?

Vandaag wordt het nieuws beheersd door maar één ding: prins Friso en de lawine. Omdat ze er op elke zender al tot in den treure over doorzagen (terwijl er nooit wat nieuws wordt toegevoegd) zal ik over dat nieuwsfeit verder niet uitweiden.

Nee, waar ik het over wil hebben, is over de reacties daarop. Toen ik hoorde dat hij in levensgevaar in het ziekenhuis lag na een lawine vond ik dat toch wel even erg treurig. Voor Mabel, voor Bea, voor broertjes Wim en Constantijn (ja dat kon ik even niet goed afkorten) en vooral voor die kindjes. Want ik, als Nederlander, weet dat Friso het broertje is van Willem Alexander.

Daarom schrok ik nogal toen ik op twitter berichten voorbij zag komen met “Wtf wie is die prins friso”, “het gaat alleen maar over ene prins friso, wie is die knakker” enzovoorts. Kijk, ik verwacht niet dat je weet dat prins Friso de middelste zoon van koningin Beatrix is en dat hij twee kindjes heeft en hoe de kindjes heten en wanneer ze allemaal jarig zijn en wat hun schoenmaat is. Maar een béétje Nederlander weet toch dat Friso een zoon is van onze koningin?

Ik ben niet persé koningshuislievend ofzo, maar dit soort dingen hoor je te weten. Algemene kennis. Opvoeding. Als lid van het Nederlandsche volk. Als carnavalvierende inwoner. Als Koninginnedag (hoe ironisch) vierende feestganger, als opgegroeid-met-Sinterklaas-en-bang-zijnd-voor-zwarte-piet Hollander van onze samenleving, hoor je gewoon te weten wie prins Friso is.

Daarom, voor alle mensen die schaamteloos hun “omg wie is die prins friso”-zooi over het internet gooide: shame on you!

De Sint vindt het ook niet zo netjes van je.

7 thoughts on “Who the f…?

  1. Sommige mensen roepen gewoon te gauw maar over allerlei dingen die hen voor de voeten komen. Jouw geroep vind ik veel charmanter. Ook al zou je maar beter niet op alle slakken zout moeten leggen. Je hebt vast al eens gekeken bij de “commentaren” bij Youtube-filmpjes, van praktisch analfabeten die maar 10 worden kennen, waaronder fuck en shit uiteraard. Daar wordt je vast al helemaal droevig van.
    groeten,
    Anton, Triumvieraat-lid

    • Ben ik niet mee eens. Friso is opgegroeid onder het oog van heel Nederland, dat maakt hem een klein beetje “van ons” dus ik snap dit wel. Even erg voor onbekende Nederlanders, maar de situatie qua bekendheid ligt gewoon anders..

  2. Serieus, zijn er mensen die niet weten wie hij is? Dat is wel raar. Ik heb me daar niet aan geërgerd, want ik heb het niet gezien op twitter, maar wel dat hele speculatieve gedoe op de radio enzo. Ik bedoel, je weet niet wat er met die man gaat gebeuren, het heeft geen zin om daarover te speculeren, we weten het gewoon niet, klaar.

    • Dat klopt, daar heb ik me ook gigantisch aan geërgerd. Of dat ze een ‘extra live uitzending’ maken over Friso (in de reclame van The Voice Kids was dat), maar dat er geen énkel nieuws is. Het IS ook heel erg dat hij daar ligt, maar intussen weten we het wel en er is ook nog ander nieuws..

  3. Ja, of wat denk je dan van: “die kk Friso ik wil atwt kijken” ja dat staat er serieus ook… echt bizar :( Zelfs al boeit het koningshuis je niet, zelfs al ben je ertegen, het is wel een mens die nu op de IC ligt. Als je niets aardigs kan zeggen, hou dan gewoon je mond.

Laat van je horen: reageer!

