Doe jij eens even normaal?

Normaal bestaat niet. Sorry als je altijd dacht dat je normaal was: dat ben je niet. Want normaal, nee, dat bestaat echt niet. “Doe eens normaal man!” riep Wilders. Maar dat kan niet. Want: wat is normaal?

Normaal, dat is sociaal geaccepteerd. Toch? Maar wát is sociaal geaccepteerd? En wie bepaalt wat dat dan is? Volg je al een beetje waar ik heen wil? (Ik snap het wel als dat niet lukt, dat is namelijk heel normaal. Hè?)

Goed, beetje verwarrend misschien. Als jij tegen iemand zegt dat diegene normaal moet doen, bedoel je eigenlijk dat diegene zich moet gedragen, zich moet aanpassen aan wat JIJ sociaal geaccepteerd vind. JIJ, ja. En niet de gehele mensheid (of om cultuurbotsingen te voorkomen: de Nederlandse mensheid).

Voorbeeldje: twee mannen die gaan trouwen. Heel normaal, toch? Voor mij wel. Voor jou misschien ook. Voor anti-homo misdadigers uit Amsterdam niet. Daar is het volstrekt abnormaal. Dan roepen ze “doe eens normaal man!” tegen een homostelletje. Maar ze dóen toch normaal?

Normaal (tel je even mee hoe vaak ik dat getypt heb?) is voor iedereen anders. Ik vind het normaal mijn haar niet elke zoveel weken te knippen, maar ik kan me voorstellen dat jij ervan gruwelt en roep dat dat echt niet kan. Echt niet normaal man!
Dus als ‘normaal’ voor iedereen anders is én het ook nog eens cultuurgebonden is (honden eten in China? Doodnormaal!), dan kunnen we toch wel eerlijk zeggen dat ‘normaal’ niet bestaat. Voor mij ben jij normaal, voor je vrienden ben je misschien een rare snuiter.

Normaal bestaat niet. Ik ben niet normaal, jij vast ook niet. De gemiddelde Nederlander bestaat ook niet, misschien alleen op papier. Normaal bestaat niet, en da’s eigenlijk heel normaal.

PS. 23 keer typte ik ‘normaal’ (nu 24). Plus de titel, da’s 25. Abnormaal gewoon. (26).

One thought on “Doe jij eens even normaal?

  1. Goed dat jij het nog eens duidelijk hebt uitgelegd!
    Men zou zich eigenlijk vaker af moeten vragen of men wel werkelijk weet wat men bedoelt als men iets zegt. Of nadenken over wat anderen werkelijk zouden bedoelen met wat ze zeggen. Of anderen belerend aan de tand voelen, ze vragen of ze wel weten wat ze werkelijk bedoelen met wat ze net gezegd hebben. Enzovoort, van die dingen. Omdat je daar misschien wel wijzer van wordt. Misschien dan. Wellicht zou je dan merken dat je wat doordraaft ;-)

    Anton

Laat van je horen: reageer!

