Hadewych Minis nodigt je uit

Hadewych Minis, je kent haar vast wel. Ze is je opgevallen omdat ze Hadewych heet, of omdat ze Wie is de Mol? heeft gewonnen, of omdat je je aan haar irriteerde tijdens de reclame, of omdat je dacht dat ze Belgisch was, of omdat ze leuke vlechten draagt.

Hadewych Minis. Betekenis Hadewich: de goede weg wijzen. Hadewych. Wat een heerlijke bijzondere naam. Ze werd bij WIDM (wasta? Da’s een afkorting ja. Hup, doe eens modern) afgekort tot ‘Hade’, wat ik dan op de één of andere manier wel weer verschrikkelijk vind klinken. Klinkt een beetje als Haad/haat. Zonde van zo’n mooie naam.

Op twitter heet ze Hademini. Hademini! Dat klinkt pas superschattig. Ja ik doe blij over een twitternaam.

Na Phileine zegt Sorry (da’s een film, de verfilming van dat ene boek, ja) was ik er helemaal van overtuigd dat dat meisje die Gulpje speelde ook gewoon echt Belgisch was. Want kom nou, welke Nederlandse kan nou zo’n accent zo goed na doen? Nou, Hade kan dat dus. (Snap je nu dat Hade geen mooie afkorting is?) Overigens kun je haar hier ook beluisteren in het Belgisch, mocht je nu nieuwsgierig zijn geworden.

Bij Wie is de Mol? leerden we haar pas echt een beetje kennen. Wat een leuke vlotte meid is ze eigenlijk (en wat klinkt dat heerlijk oudbollig, maar dat geeft niet). Ze was heerlijk spontaan en ontzettend grappig, en bij elke executie hoopte ik van harte dat zij nog weer een aflevering mee mocht doen. Mijn hoop kwam uit, want ze bleek de winnaar (‘oooh Elise, spoiler!’ Oeps, het is ook nog maar een maand bekend..) én ze bleek ook nog de hele tijd zwanger te zijn. Intussen is ze dus mama van een zoontje. En ja, dat vind ik lief. Baby’s zijn lief. Ik heb me geïrriteerd aan vanalles, behálve aan haar. Ze zouden haar gewoon nog eens moeten vragen mee te doen.

En toen kwam ik er tot mijn spijt nog achter dat dat meisje dat zo leuk kon acteren en die mee deed bij Wie is de Mol? die vreselijke, afschuwelijke stem van de Kruidvat is. Dat schreeuwgeluid dat zij produceert is iets waar ik me maanden aan heb zitten ergeren. Wie in godsnaam zit er toch achter dat lawaai? Gelukkig bleek dat ze in ’t echt niet zo’n vervelende stem heeft en nu vind ik het stiekem toch wel weer grappig om die reclames te zien, gewoon om die stem te herkennen.

Nou ja, kort gezegd komt Hadewych over als een ontzettend leuk en lief persoon. En na deze hele lofzang over Hadewych (behalve dan misschien dat stukje over Kruidvat) mag ik toch wel één negatief puntje noemen?

Hadewych kan zingen. Dat mag, er kunnen veel mensen zingen en zelfs ik beweer dat ik ’t kan. Ik geloof ook echt wel dat ze kan zingen, daar gaat het mij niet om. Nee, ze heeft een nieuw nummer dat met veel geweld naar de iTunes top-zoveel moet (iedereen moet ineens in de iTunes top-zoveel, wat is dat toch!?) en ik heb echt totaal helemaal niks met dat nummer. Ik word er zo depri van. Als je ‘m aanzet heb je bijna meteen de neiging ‘m weer af te zetten.. Drama muziek. Je kan ’t mooi vinden, ik snap ’t ook wel áls je het mooi vindt: het is een beetje openhaardmuziek, een glaasje rode wijn muziek, grote luie stoel muziek.En de tekst doet me helaas ook helemaal niets. ‘I invite you to look in my eyes. Spread your heart, spread your soul, ‘cause I wanna come in’. Nee, dat doet me niks. Moet dat dan? Nee, de meeste Top 40-meuk heeft geen boodschap. Maar de meeste meuk is dan ook up-tempo. Als je dan tóch een langzaam/gevoelig nummer schrijf, dan liever eentje met wat meer inhoud. We moeten toch op de één of andere manier de muziek aanhoorbaar vinden.

Toch blijf ik je een hartstikke tof persoon vinden hoor, Hadewych, en ik hoop je snel weer in een of andere film te zien. Of in een of andere talkshow, of gewoon nog een keer als Wie is de Mol? -kandidaat. Of ga in op de traditie van winnaar-wordt-presentator en volg Art op.

4 thoughts on “Hadewych Minis nodigt je uit

  1. Ik kom er net achter dat zij de stem van de Kruidvat reclame doet. Dan weet ik wel genoeg …

    (Verder kan ze best heel goed zijn, maar ik ben bang dat ik daar niet meer onbevooroordeeld naar kan kijken)

Laat van je horen: reageer!

