Dat is MIJN mening! .. denk ik.

Ik kan me redelijk goed inleven in personen. Ik kan me ook goed verplaatsen in hun mening. Dat resulteert ongeveer in het feit dat ik niet weet op welke partij ik in godsnaam moet stemmen. Elke partij heeft namelijk gelijk en ik ben het overal wel mee eens. Nu hoeven we voorlopig ook niet te stemmen gelukkig (hoewel, ze zitten nu alweer in dat Catshuis), maar ik zie de bui alweer hangen.

De vorige keer heb ik GroenLinks gestemd. Waarom dat ook al weer was kan ik niet echt onderbouwen. “Ik ben wel voor dat groen en zo en voor welzijn van iedereen en goede zorg en zo.” Dat wel een beetje. Maar de PVV heeft ook gelijk in veel dingen. En de SP ook. Oh, de PvdA heeft ook goede punten. En het CDA klinkt ook niet verkeerd. Ehm…

Als aankomend journalistje is deze besluiteloosheid (à la ‘ik kan me goed inleven’) wél weer vrij handig. Zo kan ik voor elk punt wel interesse opwekken, als ik die interesse nog niet had. Jij praat maar over waar jij over praten wil, ik luister wel en schrijf het op. Want het is allemaal interessant en je hebt altijd ergens wel gelijk. Ik ben dus ook vrij makkelijk over te halen naar jouw mening.

Heb ik dan zelf helemaal geen mening? Oh jawel hoor. Uit mezelf kan ik prima meningen vormen. Andere mensen kunnen deze meningen helaas nog wel eens (in het gunstigste geval) kneden totdat er een compromis ontstaat tussen onze meningen, of totdat mijn mening (in het slechste geval) die van jou is geworden. Dus meestal, als ik dan eindelijk zélf een duidelijke mening heb, verdedig ik die tot het bot. Gij zult mijn mening niet zomaar veranderen! Hoewel, dat argument van jou is nog best wel sterk.. En eigenlijk heb je daar ook wel gelijk in.. En misschien valt ’t ook wel best mee.. En wat was mijn mening ook al weer?

Natuurlijk heb ik best wel een eigen mening en was dit puur vermakelijk. Vind ik. 

8 thoughts on “Dat is MIJN mening! .. denk ik.

  1. Het is wel handig ja, niet alleen als journalist, maar ook in het normale leven (om het zo maar even te noemen haha) tijdens discussies. Dat je je in de ander kunt verplaatsen en dat je al weet wat voor argument de ander zou kunnen geven, zodat je daar alvast een antwoord op kunt bedenken.

  2. Herkenbaar. Als ik zelf iets vind, kunnen anderen dat heel gauw veranderen, waardoor ik zeg ‘oja, da’s ook weer waar.’ Hmm. Nouja, gelukkig sta ik steeds steviger in m’n schoenen :)

Laat van je horen: reageer!

