Mijn nacht in Hogwarts

Zweinstein vind ik lelijk klinken, net als sommige andere vertalingen, dus daarom hou ik ’t bij het origineel.

We rennen door de krochten van Hogwarts. Dat denk ik tenminste. Het is schemerdonker en het lijkt wel een soort tunnel waar we in rennen. Op een of andere manier weet ik zeker dat we in Hogwarts zijn en dat de tunnel niet naar buiten leidt. Zijn we in het rioolstelsel? Er staan waterspuwers aan weerszijden van de tunnel.
“Gebruik lumos!” roep ik naar mijn compagnon. Ik weet haar naam niet, maar ik ken haar wel. Haar toverstaf licht op, maar het kleine puntje is niet genoeg om de schemer weg te krijgen.  Ook ik licht mijn staf op, maar zonder veel effect.

We komen uit in een andere gang, eentje die niets weg heeft van een tunnel of riool. Ik zie andere leerlingen achter hooibalen verstopt zitten, eentje herken ik nog van mijn middelbare school. Ze verstoppen zich voor Filch, weet ik op één of andere manier. Voorzichtig loop ik naar de deur die zich achter de hooibaal bevindt, en doe ‘m open. Ik zie een kleine hal, met links een trap die naar mijn richting naar beneden loopt. Ik zie een meisje met lang blond haar die trap aflopen. Ze kijkt me aan, we herkennen elkaar en glimlachen. Ze is van Huffelpuf, weet ik. Ik en mijn compagnon rennen de hal in, en zie daar, de trap naar onze afdeling! We spurten erop af, maar halverwege draai ik me om. Als ik nou de andere kant op ren, haal ik de Grote Zaal nog voordat Filch me pakt..

De Grote Zaal is klein, veel te klein voor een Grote Zaal. Van de originele afdelingstafels is nog niet eens een kwart over, maar er heerst gezelligheid. Ik zie meerdere bekenden en tik er eentje van Huffelpuf aan opweg naar mijn eigen afdelingstafel, die van Griffoendor. Ik ga tegenover mijn vriend zitten en tussen twee vriendinnen. Ook zie ik een andere vriendin, die zwanger is, aan de Griffoendortafel zitten. Een vrouw die de nieuwe jachtopziener is, vraagt of ik mijn oren nog wil piercen. Dat wil ik graag, maar eerst zingen we met ons allen Let It Be. Nou ja, met ons allen? Uiteindelijk zingen alleen ik en m’n vriend nog.

Deze droom had ik vannacht, en ik vond ‘m heel gaaf. Ik kan niet duidelijk genoeg omschrijven hoe het was om door Hogwarts te lopen, maar ik weet zeker dat een paar van jullie ook wel eens zo’n droom heeft gehad. Dat krijg je waarschijnlijk, als je helemaal opgaat in een boek. Helaas mis ik een paar delen, zoals dat nou eenmaal gaat met dromen. Ik hoop dat ik me die nog weer kan herinneren, dan zal ik deze post editen. Ik weet niet of zo’n droom nou erg interessant is voor jullie, maar voor mij was hij gaaf genoeg om op te schrijven.

De tunnel die ik omschreef lijkt op deze tunnel uit Chamber of Secrets. De slangenhoofden waren waterspuwers en je komt niet uit bij een gigahoofd en een Basilisk, maar een gewone gang (met een paar hooibalen, dus).

2 thoughts on “Mijn nacht in Hogwarts

Laat van je horen: reageer!

