Ga eens lekker stomen joh

Toen ik op een regenachtige vrijdagmiddag om één uur (13.00, dus) wakker werd na een nacht draaien, kuchen en woelen, mét een hoofdpijn waar je u tegen zegt, besefte ik dat ik ziek was. En dat ik een flink aantal uren te laat was en dus school had gemist, dat ook.

Maar goed, ziek dus. Niet ik-ga-dood-ziek (hoewel ik me wel zo voel natuurlijk), maar erg lekker was ik niet. Dús toen ik de volgende dag (da’s vandaag, hiephoi) nog steeds liep te snotteren, kuchen en snuiven, besloot ik eens ouderwets boven een bakkie stoom te hangen. Want da’s goed voor je, stomen. Zeggen ze. Ik vond ’t niet zo leuk. Ten eerste is stomend water dus HEET. Het scheelt dat je je gezicht er niet letterlijk in moet dompelen, maar erboven hangen is ook al geen pretje. Goed, mijn ervaring met stomen.

1. Hou je ogen dicht, want stoom is WAAAARM. HEEL WAAAAARM.
2. Adem niet in, vooral niet door je mond. De stoom is dus WAAAAARM.
3. Niet uitademen. Dat jaagt de stoom alleen maar omhoog en dus krijg je een plens WAAAAARME stoom in je gezicht. Niet fijn.
4. Niet hoesten, zie punt 3. Ik kan je vertellen dat wanneer je verkouden bent, dat ‘niet hoesten’ nog een hele opgave is.
5. Niet meezingen met de radio, hoe leuk het liedje ook is dat ze op 3Fm draaien. Zie punt 3.
6. Zorg dat je af en toe wat lucht schept door de handdoek te wapperen (of zie maar hoe je ’t doet, probeer gewoon niet te stikken).
7. Het feit dat ik je als tip 6 meegeef om vooral niet te stikken zegt veel over de gevaren van het stomen, lijkt me.

Het is gewoon een flink potje benauwd, daar onder zo’n doek. Ik kan me goed voorstellen dat menig mens aan zo’n stoombad is bezweken. Ik ben d’r ook niet veel beter van geworden, aangezien ik nog steeds snuivend dit stukkie aan ’t typen ben. En het is ook niet zo dat mijn gezicht ineens lekker zacht en koediekoedie aanvoelt, helaas.

En lekker bjoetieverantwoord heb ik meteen zo’n neusstrip op mn neus (duh) geplakt, want daarmee trek je je poriën leeg. Ja, right. Ik kocht zo’n superdupergoedkoop pakje bij de Action en dit is de vierde keer dat ik probeer m’n poriën leeg te zuigen (yugh) en het WIL. GEWOON. NIET. WERKEN. Maar blijkbaar werkt ’t wel nadat je je hoofd hebt gestoomd. Omdat ik nu toch met zo’n pleister op m’n neus loop (nu lijk ik wél ik-ga-dood-ziek) ga ik je zo meteen even vertellen hoe dat afliep. Nee ik laat geen foto zien van hoe mooi zo’n pleister op mijn neus eruit ziet, dat fantaseer je er zelf maar bij.

Ik volg de tips van Mascha (beatygloss dus), die zegt dat je alles zeiknat moet maken. Prima. Dat ging de vorige drie keer dus fout, maar nu heb ik gestoomd dus nu gaat vast alles goed. Dus ik sta voor de spiegel. Dus ik trek die neusstrip eraf.. Dus ik zie niet zo veel. Wat ongeveer zegt dat ik ’t weer fout deed, of m’n poriën zijn gewoon superschoon. Ja, right.

Oh, ps. Je warme melk met honing (lekker ik-ga-dood-ziek-verantwoord) niet te lang laten staan, dan komt er zo’n yukkie velletje op. Guess what ik dus net heb gedaan.

14 thoughts on “Ga eens lekker stomen joh

  1. Beterschap! Ik stoom regelmatig, vind het heerlijk. Meestal voeg ik dan nog wat kruiden als kamille toe, die werken rustgevend. Ook enkele druppeltjes eucalyptusolie kunnen fijn werken als je ziek bent of last hebt van een verstopte neus!

  2. Oh, gatver! xD Een velletje op? Juk! Vervelend dat je zo ziek bent, je moet inderdaad niet in stoom gaan ademen, true that. Niet hoesten of zelfs in gaan praten.. branden je longen + skin weg. Je moet ook niet met je hoofd echt boven de bak zitten, gewoon op een afstandje, dan is het al beter. :) zo een tien tot twintig centimeter. Beterschap, lekker in bed rotten en tv kijken. ^^

  3. Ik vind stomen ook verschrikkelijk. Mijn moeder heeft laatst een soort maskerachtig iets gekocht waarmee je alleen je mond en je neus bedekt. Als je dan uitademt, komt er niet zo’n gloeiend hete walm in je gezicht, dus dat is wel handig. Beterschap!

Laat van je horen: reageer!

