Van die lekker onlogische perronnummers

Ik stond in een boekwinkel, en sja, dan lees je wel eens wat. Zo kom je nog eens achter leuke feitjes, en ik ga d’r vandaag eentje met jullie delen. Namelijk het volgende: waarom de perronnummers soms zo vreselijk onlogisch zijn.

Voor als je het niet wist: op sommige stations – vooral grote – is het nogal een potje wat perronnummers betreft. Hier in Zwolle hebben we perron 1 t/m 7 en vervolgens nog ergens 14 en 15. Ofzoiets. En in Nijmegen hebben ze een bundeltje getallen, dan een poosje niks, en dan out of the blue ineens spoor 35. HUH!?

Let de volgende keer als je op het station bent maar eens op als die vrouw weer omroept welke treinen vertraging hebben (treinen hebben váák vertraging, dus de kans dat je haar hoort is vrij groot). Want wat zegt ze? “De trein van zoveel uur zoveel naar Huppelkutterveen vertrekt van spoor 3”. Gezien? Nee? Spoor 3. Niet perron 3, nee: spoor.

De sporen zijn genummerd, niet de perrons. Als je wel eens uit je raampje naar buiten hebt gekeken, heb je gezien dat er een hele bult spoor ligt. Veel meer spoor dan dat er perrons zijn. Die sporen zijn genummerd, en die nummers zijn aangegeven bij de perrons.

Vandaar dus dat ineens zomaar een veel hoger spoornummer uit de lucht komt vallen. Dan hebben ze blijkbaar (voorbeeldje van station Zwolle) spoor 8 t/m 13 weggemoffeld (met wissels, dus) tussen de andere sporen. Tadaaa, weer wat geleerd!

Nog niet genoeg van de omroepstem van de NS? Hieronder een interview met Tuffie Vos (want zo heet ze, wéér wat geleerd!) door Carlo en Irene.

11 thoughts on “Van die lekker onlogische perronnummers

  1. Oh jaaa, ik dacht eerst dat je nummers bedoelde als in ‘muziek’ op het perron. En toen dacht ik huuuuuh, dat heb ik nooit gehoord? Alleen met speciale dingen haha!
    Maar ZWOLLE vind ik zo verdomd lastig men. En dan te bedenken he, dat ik in de zomer daarheen ga verhuizen en in september elke dag naar dat verrotte station moet.. Men ik stress ‘m al hard. haha lekker overdreven, maar you know what i mean.

Laat van je horen: reageer!

