Pietje

Ik schuil in het hokje op het station. Niet dat het erg hard regent, maar ik heb toch weinig zin om nat te worden. Van regen wordt m’n haar vies en vettig en dan moet ik ’t weer wassen. Dat wasmoment probeer ik zo lang mogelijk uit te stellen, dus blijf ik nog maar even schuilen. Mijn grote koffer vergezelt mijn eenzame buitensluiting.

In de verte zie ik de trein al naderen. Ik heb geen haast, hij is er voorlopig toch nog niet. Achter me, buiten mijn hokje, zit een jongen gefascineerd naar zijn telefoonscherm te kijken. Ik zie nog een paar mensen, maar druk is het hier niet. Het is ook alweer half 7 ’s avonds.

Nu is de trein wel vrij dichtbij. Ik schuif het handvat van m’n koffer uit en trek eraan- en dan zie ik ‘m zitten. Ik noem ‘m Pietje, omdat dat de enige naam is die bij ‘m past. Zo klein. Zo weerbaar. Ik zet een stap richting Pietje, in de wetenschap dat hij weg zal vliegen. Ze vliegen altijd weg. Maar deze niet. Pietje blijft zitten.

Ik buk en steek langzaam m’n vinger naar ‘m uit. Hij ziet ‘t, maar reageert verder niet. Wat is er met dit kleine ding aan de hand? Ik probeer ‘m zachtjes over zijn verendek te aaien, en hij pikt me zelfs niet. Ik pak ‘m op en wil hem de lucht in gooien- maar hij is me voor. En draait zich om en vliegt recht tegen het glazen hok dat mij bescherming tegen de regen bood.

Nu zit hij onder het glas, het vrije stukje van zo’n 4 centimeter tussen het glas en de grond. Ik pak m’n koffer en loop om het hok heen. De trein staat bijna stil. Opnieuw pak ik ’t vogeltje op, om ‘m weg te laten vliegen. Om ‘m vrijheid te geven. Hij spreidt z’n vleugels en schiet onder de trein..

7 thoughts on “Pietje

Laat van je horen: reageer!

