Ik heb een kikkerdiploma

Mijn achternaam was niet zo belangrijk, net als m’n geboortedatum en de handtekening van de examinator (wie dat dan ook geweest mag zijn).

Ja, wees jaloers. Ik heb een échte kikkerdiploma. Dat brengt je wel even van je stuk, ik weet ‘t. Ik ben er ook maar wát trots op, hoor. Echt wel.

Ik zat vroeger (vroegah) op de zwemclub. Niet dat ik van zwemmen hield ofzo, heulemaal niet juist. Nu ik dit zeg vraag ik me af waarom ik ook al weer zwom, eigenlijk. Ik geloof dat een klasgenootje me bijna smeekte of ik ook alsje-alsje-alsjeBLIEFT mee wilde gaan. En zo lief en sociaal en bang voor dat klasgenootje als ik was, ging ik dus maar mee.

En ach, zo vreselijk was het nou ook weer niet. We gingen duiken, reddingszwemmen en snorkelen (mijn favoriete onderdeel, serieus). Dan kregen we van die hippe zwemflippers aan en leerden we hoe we het best meters onder water konden duiken zonder de inhoud van onze snorkel in te slikken. En na die tijd zwemt het natuurlijk voor geen meter omdat je net die flippers gewend was en dan moest je ineens zonder. Lieten ze me net denken dat ik juist wél goed was in zwemmen, moesten mijn flippers weer uit. Wat voelde dat als een amputatie, zeg.

Maar goed. Kikkerdiploma. Ik had van zwemles alleen diploma A en B (wat dat ook alweer inhoud weet ik niet, maar het komt erop neer dat ik kan zwemmen) en dus nog geen C. Al mijn zwemgenootjes hadden dit wel, en mochten op voor iets wat een dolfijnendiploma heet. Ik niet. Ik moest eerst een kikkerdiploma.

Maar ik ben er wél trots op, lekker puh!

Overigens was er eens in het jaar een wedstrijdje waarmee je medailles kon winnen. Ik was zó slecht dat ik maar met zwemmen gestopt ben. Ik vraag me af of ze me dat diploma niet gewoon gegeven hebben uit medelijden.

8 thoughts on “Ik heb een kikkerdiploma

  1. Nou ik mag dan wel geen kikkerdiploma hebben, maar ik heb wel een pietendiploma! Dus ik kan zo bij Sinterklaas solliciteren om zwarte piet te worden.

Laat van je horen: reageer!

