Schaapjes redden

Zoals elke zaterdag fietste ik rond om folders te bezorgen. Ik was net op weg naar het volgende huis (tussen bijna alle huizen ligt een weiland of twee, dus vandaar) toen er een auto vlak bij mij stopte. Er stapte een man uit, die de weg overstak en een weiland inliep. Ik dacht dat hij de boer van dat weiland was en stond er niet zo bij stil. Totdat ik langs dat weiland fietste en keek wat die man deed..

Hij draaide een schaap om.

Hij wát? Ja, hij draaide een schaap om. Het arme beestje was op z’n rug terecht gekomen en deze goede man heeft dit gezien, is uit z’n auto gesprongen en heeft ’t beestje gered. Want een schaap gaat dood als hij op z’n rug blijft liggen.

Waarom?

“Het schaap is gefokt voor vlees en heeft daarom een zware bouw (kan wel 50 kg wegen), korte poten, korte nek en veel wol. Een schaap is een herkauwer en heeft daarom ook 4 magen = pens, lebmaag, boekmaag en netmaag. Als een schaap op de rug komt te liggen, kan het gas dat de pens aanmaakt er niet uit. Normaal boert het schaap dit uit tijdens het herkauwen. Met als gevolg dat het gas gaat uitzetten en de longen verdrukt zodat het schaap stikt. Om hem tot staan te brengen mag je hem niet omrollen. Het gevaar hiervan is dat er een grote kans is op een maagkanteling. Op deze manier kan het gas kan er helemaal niet uit. Breng het via de kont weer tot staan.” Bron

Sindsdien let ik altijd op schaapjes als ik langs een weiland fietst. Stel dat er eentje op z’n rug ligt en niemand helpt ‘m, dan gaat-ie mooi dood hoor. Dus spread the message: ligt er ergens een schaapje op z’n rug, draai ‘m om voordat hij dood gaat. Want als je niks doet gaat hij sowieso dood. En dat willen we die arme wolballetjes-met-pootjes niet aandoen.

Nog even een klein applausje voor deze dappere, schaapreddende man. Held.

Bron plaatje: http://www.acidcow.com

13 thoughts on “Schaapjes redden

Laat van je horen: reageer!

