Was sagen Sie?

Ken je dat? Zit je lekker in de trein van je boekje/het uitzicht/de leuke persoon tegenover je/je muziek te genieten, word je bruut verstoord door zo’n buitenlander die in z’n eigen taaltje begint te kakelen. Geërgerd draai je met je ogen; niet wéér zo eentje. En natuurlijk praat er iemand net zo onverstaanbaar terug. En natuurlijk gaat dit allemaal op standje HEEL ERG LUID waardoor iedereen hiervan kan meegenieten. Je zucht nog maar een keer en probeert tevergeefs weer te genieten van waar je dan ook van genoot. Maar dat gekakel blijft de hele reis zitten.

Ik was een paar weken terug in Berlijn. Daar gaat reizen vooral af in de S-bahn (een soort metrotrein door Berlijn heen). Da’s ontzettend handig en ik geef de Berliners dan ook een dikke pluim voor deze ontdekking, want ik had absoluut niet willen fietsen. Maar goed, die S-bahn. Daar stapten we in met ons drieën (dat doe je meestal als je met drie personen bent). En we praatten wat met elkaar. Want ja: die Duitsers verstaan ons toch maar half. En met een beetje mazzel verstaan ze ons gewoon helemaal NIET. Lekker privé dus.

Dus je kletst wat over het uitzicht en over die enge vrouw die gelukkig net is uitgestapt, en je mompelt wat naar elkaar over die man met die hanenkam en dat handtasje. En je hoopt vooral heel hard dat die Duitsers geen flauw idee hebben waar de fuck jij het over hebt.

Het is zó verleidelijk om lekker hardop te praten als je weet dat mensen je toch niet verstaan. Waar het ook over gaat: je gesprek wordt niet afgeluisterd. Zelfs in een volle metrotrein kun je heerlijk privé kletsen in je eigen taal. Ik weet zeker dat jullie dat allemaal doen in ’t buitenland (want duh, als je bijna alleen tack sa mycket, värsagod en jäg taler inte Svenska kan zeggen is ’t gesprek snel voorbij) en geef toe: het is heerlijk. Lullen over die maffe buren naast je, klagen over die etters die tot vier uur ’s nachts muziek draaien en vooral schelden op alles wat in Nederland beter is.

Dus eigenlijk hebben die buitenlanders het nog niet zo slecht bedacht om privé te gaan zitten kletsen in een bomvolle trein. Ik geef ze ontzettend gelijk. En als je zo’n buitenlander bent die dit leest: doe ’t in godsnaam even niet, want je kan ook Nederlands praten en wij irriteren ons dood aan je. Ja sorry, Nederlanders klagen nu eenmaal heul veul.


Een man met een handtasje. Hier ga je vanzelf over roddelen.

Bron plaatje: http://thewashingtonbeltsider.wordpress.com

6 thoughts on “Was sagen Sie?

  1. Ik zat laatst in de trein, kwamen er drie mannen binnen. De een ging links in een bankje zitten, de ander rechts en nog een andere in die vierzitter een heel stuk verder. En toen gingen ze allemaal met elkaar praten. In het Chinees. En heel hard lachen. Ik wilde huilen. Misschien ook omdat de man in de vierzitter elke keer eng naar me zat te kijken.
    Ik vind het prima als mensen in een andere taal gaan praten, maar om nou allemaal op een heel andere plek te gaan zitten en dan te gaan schreeuwen: nee. Ik ben anti…dat.

  2. Haha ja, altijd leuk om hardop (over mensen) te praten in een land waar niemand het snapt..
    Ik had een keer op vakantie een gesprek met m’n zus over een meisje een tafel verderop (wel positief gelukkig, ze had een leuk(e) tas/vestje ofzo). Toen ging haar telefoon, praatte ze Nederlands.. Ongemakkelijk haha.

  3. Nou ja, je vindt het alleen maar vervelend, omdat je nieuwsgierig bent en graag wil weten wat ze zeggen. Want het is niet asociaal ofzo, het is niet alsof het niet mag :P (maar waar ik trouwens heel nieuwsgierig van word, is als mensen een andere taal spreken met af en toe een Nederlandse zin ertussen, maar de belangrijke dingen zeggen ze dan in die taal, dus dan kan ik hun verhaal niet helemaal volgen).

Laat van je horen: reageer!

