Maar verder is het wel enorm gezellig

Toen ik het vorige stukje typte over de scheve vloer in ons studentenhuis, besefte ik dat ik nog wel een hele blogpost kan weiden aan hoe schots en scheef het huis eigenlijk is. En dat ga ik bij dezen dus ook fijn even doen.

Even een idee schetsen zodat je weet hoe het eraan toe gaat: op de begane grond hebben we twee bewoners, de keuken, de berging, een meterkast en een gang. Op de eerste verdieping hebben we vier bewoners (waaronder ik), een overloop en twee badkamers (= douche + wc). Op de tweede verdieping hebben we ruimte voor vier bewoners (maar twee kamers staan leeg), een overloop, een badkamer, een boilerdinges en een vluchttrap naar het dak.

– Boven mij woont niemand meer. Toch kan ik het horen als iemand op de verdieping boven mij rondloopt.
– Als mensen op de tweede verdieping gaan springen, zakt het zo ver door dat ik mijn deur niet goed meer open krijg. Of dicht krijg. Zoals nu het probleem is, dus.
– Er lopen beestjes door het huis. Niet alleen door mijn kamer, maar door het hele huis vinden we kleine oorwormachtige beestjes. Mijn zusje vond er eens eentje in een koffiekopje (sindsdien check ik altijd of er iets in m’n kopje zit voordat ik er iets in giet) en af en toe kruipt er eentje over de muur/vloer/tafel. Niet vaak, maar vaak genoeg om je eraan te ergeren.
– Eén badkamer stink. Zomaar. Geen idee waarom, want de afzuiger doet ’t gewoon, maar hij stinkt.
– De koelkast in de keuken gaat niet goed meer dicht. Ik gebruik dat ding niet, maar toch is ’t vervelend.
– Gaspitjes doen ’t soms niet, waardoor je met een aansteker/lucifer moet proberen dat ding aan te krijgen. Vind ik heel eng.
–  We hebben hele dunne muurtjes. HELE. DUNNE. MUURTJES. Zo heb ik van verschillende bewoners gehoord dat ze konden horen dat hun buurvrouw/man het wel héél gezellig had.
– We hebben ook hele dunne vloeren. Zo dun dat de één niet kan slapen omdat zijn onderbuurman de bass van zijn muziek iéts te hard aan heeft staan. Of überhaupt aan heeft staan.
– Het huis heeft één huisnummer en wij allemaal weer een kamernummer. Als het huisnummer 5 is en ik zit in kamer 6, is mijn adres dus Straatnaam 5-6. Dat snappen niet zo veel bedrijven, waardoor post door elkaar terecht komt en uiteindelijk op de keukentafel belandt.
– De lampen in de gang en op de overlopen is dus kapot. An sich geen probleem, maar er zijn daar verder geen ramen. We moeten het dus doen met het nooduitganglampje.
– Niemand weet eigenlijk hoe het in huis nu geregeld is met de vuilniszak in de keuken. We hebben daar geen prullenbak, en over ’t algemeen stond er altijd een vuilniszak die random werd vervangen als ‘ie vol was. Ik kreeg de afgelopen week al twee keer de vraag ‘hoe dat hier eigenlijk zit met die vuilniszak’, terwijl die bewoners er ook al heel lang woonden. Ik weet het niet. Op magische wijze wordt dat ding gewoon vervangen, zo ver ik weet.
– We hebben zo’n twee-temperaturen-douche, met dus twee kranen: godsgruwelijk-heet of ijs-koud. En zie daar maar eens zó aan te draaien dat er een gulden middenweg ontstaat. Oh, en heb je die gevonden, dan moet je oppassen dat hij niet stiekem alsnog godsgruwelijk heet wordt. Zomaar.
– Soms is er wc-papier. Soms ook niet. Zoek dat lekker zelf maar uit.


Dit was zó’n probleem dat we het maar even op de badkamermuur hebben geschreven. Met een whiteboardmarker, dus het kan er zo weer af, dat wel.

14 thoughts on “Maar verder is het wel enorm gezellig

  1. Och, die dingen horen een beetje bij een studentenhuis, ik heb ook 4 jaar lang de buren ruzie horen maken en sex horen hebben (die frequenties gingen gelijk op….). Maargoed, ik snap wel dat het niet relaxt is :P ik was er zo hard klaar mee na vier jaar…

  2. Sommige dingen zijn erg herkenbaar.. Wij hebben ook hele dunne muren/vloeren (altijd leuk om te horen als bovenbuurvrouw met haar vriendje bezig is) en we hebben problemen met water, het wordt niet warm, het loopt niet of het komt door de putjes naar boven. Gelukkig zijn die problemen met water nu afgelopen (voorlopig dan.. afkloppen..)

  3. Oef! Ik ben blij dat ik in een redelijk nieuw gebouw woon en dat ik verder geen huisgenoten heb. Dat van de huisnummers is wel heel herkenbaar, het gebouw waar ik in woon heeft ook hetzelfde huisnummer en alle studio’s hebben een eigen toevoeging. Hier gaat het dus ook heel vaak fout met de post. Supervervelend, want het zijn wel allemaal zelfstandige studio’s en ik weet de namen ook niet van alle bewoners hier. Gelukkig heb je het verder wel enorm gezellig ;)

Laat van je horen: reageer!

