Apies in Enske

Serious Request, daar wil ik verder niets over zeggen. Da’s natuurlijk een topactie en vanavond schieten ze vast ver boven de 8 miljoen uit. Ik ga niet een discussie beginnen over dat er eerst een heel mediacircus nodig is om geld in te zamelen. Ik ga ook niet klagen over dat er elk jaar méér geld moet worden opgehaald dan het vorige jaar, of dat de dj’s het helemaal niet zo zwaar hebben met hun sapjes en aandacht en slaapgasten die Twents spreken (hoi Ilse).

Afgelopen vrijdagmiddag was ik, net als zo ongeveer de helft van iedereen die ik ken, even gezellig naar Enschede (Enske) gegaan om apies te kijken. Ik stond midden in het publiek en keek naar het grote scherm, waar hetzelfde werd uitgezonden als dat je thuis op internet kunt bekijken. Op het scherm zag een heule hoop mensen die stonden te dringen om een glimp van de aapjes op te kunnen vangen.

Als je in het publiek staat merk je dat daar niets van klopt. Dringend publiek? Nee hoor. Drukte? Waar dan? Iedereen had genoeg ruimte om zich heen om zelf een hele kerstboom mee te sjouwen.  Je ziet vliegende camera’s overal, die er voor zorgen dat het publiek op tv dubbel zo veel lijkt dan dat er daadwerkelijk is. Het hele plein lijkt überhaupt groter dan het is. En dat niet alleen, het Glazen Huis ziet er ook en stuk groter ook. En als klap op de vuurpijl lijken de dj’s in het echt maar normale mensen (nou moe, hoe ken dat nou!?)

Maar hé, het was gezellig, ik heb Churros gegeten en gelasergamed en daarmee nog geld gedoneerd ook.

Hopelijk is de rest van de actie geen trucage.

One thought on “Apies in Enske

Laat van je horen: reageer!

