Wijn

Wijnrekken vol met bestofte flessen. Flessen gevuld met, inderdaad, wijn. Zo’n typisch houten rekje, waar twee keer vier wijnflessen op kunnen liggen. Vier onder, vier erbovenop. Je kent ’t wel.

Ik heb het nooit begrepen, waarom wijn soms honderden jaren oud is. En waarom het dan in godsnaam nog te drinken is. Wijn moet rijpen. Maar wanneer is de wijn nu klaar met rijpen? Misschien ligt er ergens wel een wijnfles gevuld met wijn van duizenden jaren oud. Is dat zelfs maar mogelijk? Als je die fles openmaakt, komt er dan méér uit dan een stofwolk? Ik verwacht namelijk echt alleen een stofwolk, hoewel de wijn door de jaren heen natuurlijk niet weggelopen kan zijn. Hoewel, ik hoorde dat glas vloeibaar is. Ik ga er voor het gemak vanuit dat ze duizend jaar geleden ook al wijn in een glazen fles deden. In dat geval moet er wel iets gebeurd zijn. Want kijk, glas is dus vloeibaar. Iets met moleculen. Het komt erop neer dat als je maar hard genoeg drukt op een stuk glas, dat dat na lange (lánge) tijd zal meegeven. Iets met moleculen. Het schijnt dat na tien jaar, een vensterglas aan de onderkant ook wat dikker is dan aan de bovenkant. Komt door de zwaartekracht, maar dat had je vast al door. Da’s niet iets met moleculen. Zwaartekracht is een vreemd iets, hoe komt dat hier? (en hoe komen we ervan af? Nou nee, toch maar niet, hoewel het wel gaaf zou zijn om te zweven). Wat is de bron van de zwaartekracht? Of is dat gewoon iets simpels natuurkundigs en doe ik veel te moeilijk? Logisch nadenken over zo’n onderwerp is dan ook wel erg moeilijk vind ik.

Wijn, we hadden het over wijn. Stel nou dat dat glas, die glazen fles, vervormd is na duizenden jaren. Misschien was de druk van de wijn in duizend jaar wel genoeg om een gat door het glas te drukken. Dan is er dus lucht bij gekomen en dan is het inderdaad stof.

Maar zo niet, dan bestaat er ergens ééuwen oude wijn. Wie drinkt dat nou!? Is dat nou echt zo lekker? Als iemand 300 jaar oude wijn bestelt en je doet in die fles gewoon een simpele Spätlaser (Aldi, we blijven Hollanders), zouden ze dat merken? “Hmmmmm, exquise smaak hoor!” zeggen ze dan. Tegen de goedkope Aldi wijn, in plaats van tegen de 300 jaar oude wijn. Wauw, als je maar genoeg van die oude flessen hebt, vul je ze gewoon met Aldi prut en die verkoop je. Kassa!

Ik ben vast geen goed persoon, dat ik daaraan dacht.

7 thoughts on “Wijn

  1. haha, leuk stukje! Ik ben geen wijnkenner, maar degenen die dat wel zijn zullen het vast merken, tenminste dat neem ik aan. Maar ik zou zeggen, probeer het eens :) En dan natuurlijk wel bloggen over de afloop he :P

  2. Hoeveel wijn had je op toen je dit schreef? :p ik denk dat het ook deels de ervaring is die het em doet bij oude wijn. persoonlijk als ik opeens een 300 jaar oude fles wijn vindt in de kelder zou ik hem zo verkopen zonder te proeven.

  3. Ik denk dat dat nog best zou lukken als je een beetje voorbereiding treft. Want de Aldi mag dat idd natuurlijk niet merken. Dus alle camera’s disabelen, extra flessen inkopen zodat men niet merkt dat je wijn weghaalt om te vervangen door die oude. Natuurlijk een zwart ninja-pak. Alles is beter in een ninja-pak. Inclusief samurai-zwaarden. Die moet je bestellen, dus dat duurt ook altijd weer even… Ga zo maar door. Maar uiteindelijk moet het wel lukken! ;)

Laat van je horen: reageer!

