Conceptendeceptie #1 – Wat zou ik gedaan hebben?

Elke blogger kent het probleem: beginnen aan een blogpost, maar hem niet goed genoeg vinden of nooit afmaken. Deze verdwijnt al gauw in de concepten (bij WordPress in het Engels ook bekent onder ‘drafts’). Maanden wordt er niet naar omgekeken, maar ik ga nieuw licht schijnen op oude rotzooi.
Originele blogtitel:
Originele datum:
17 mei 2012
Waarom niet gepubliceerd:
Ik wist niet waar ik nou eigenlijk heen wilde.
Verdient een tweede kans omdat:
Het op zich geen slechte blog is.

Tijdens het lezen van een boek vraag je je soms af “wat zou ik hebben gedaan?”. Als Harry zwetend wakker wordt nadat hij heeft gedroomd dat hij meneer Wemel aan heeft gevallen (Harry Potter, boek 5), zou ik dan ook naar een leraar zijn gerend en haar hebben gewaarschuwd? Of zal ik me vertwijfeld afvragen waarom ik zoiets droom, me omdraaien en pas de volgende dag horen dat ’t geen droom bleek te zijn? Wat zou ik hebben gedaan als ik niet zeker wist dat ik m’n ouders nog terug zou zien? Zou ik net als Hermione hun geheugen modificeren (Harry Potter, boek 7)?

Zo heb ik net De Hongerspelen gelezen (ja ja ja, ik weet ‘t, ik lees ’t boek alleen omdat de film nu in de bios is en omdat het boek nu zo gehypet is, hou je mond). En ja, wat zou ik hebben gedaan? Zou ik mezelf hebben opgeofferd als tribuut? Wetende dat het je leven dramatisch veranderd? Zou ik mensen kunnen vermoorden? Zou ik het overleven? Dat laatste waarschijnlijk niet. Zo luxe leven we hier wel. Zo’n boek zet je toch wel aan het denken. Behalve welke zieke geest mensen dit aan doet, blijf ik me afvragen hoe ik dit gedaan zou hebben. Ik zou het nog geen vijf minuten hebben volgehouden, waarschijnlijk. Startsein, proberen weg te rennen, mes in je rug, doei.

Vaak als ’t in boeken te moeilijk wordt, denk ik bij mezelf dat ik ’t allang opgegeven had. Watje ben ik toch.

10 thoughts on “Conceptendeceptie #1 – Wat zou ik gedaan hebben?

  1. Ik heb hier ook echt zoveel over nagedacht toen ik de hongerspelen net gelezen had, haha! Mijn conclusie: je weet het pas als je in zo’n situatie terecht komt. Ik denk namelijk altijd dat ik heel dapper zal zijn, maar waarschijnlijk ben ik ook gewoon een watje :P

    • Hoewel het op dat moment natuurlijk ‘voor het echie’ is en het letterlijk leven of laten leven is, dus dan heb je tóch niks te verliezen en blijk je veel meer te kunnen dan je van te voren dacht, ofzo. Dat kan ook :’)

  2. Hahha leuk geschreven! Maar denk toch dat als je in een droom Mr. Weasley gebeten ziet worden dat je dan toch niet zo lekker meer inslaapt en op z’n minst wil uitzoeken wat dat betekent. Zeker als je het in de context plaatst van ‘visioenen’ en dromen die Harry al had vanaf ’t begin van Goblet of Fire :D

  3. Ik vond The Hunger Games echt een fascinerend boek. Ik heb ook de hele tijd over dat soort dingen zitten nadenken toen ik het las. Vooral over het zieke idee ervan, dus meer wat ik zou doen als ik ergens zou wonen waar dat soort dingen gewoon konden. Ook niks, denk ik, maar oké, daar gaat het ook niet om. Toch interessant.

Laat van je horen: reageer!

