Van achterbank naar bestuurdersstoel

Je zat achterin, veilig en warm. Gordel om: niks kon je gebeuren. Er was altijd wel iets te doen op de achterbank: gameboy’en, liedjes zingen, cd’s luisteren of met je telefoon prutsen. Of gewoon onverstoord naar buiten kijken. Naast je zat vast wel een of ander broertje of zusje, waarmee je of de hele rit ruzie maakte óf de hele rit een toffe tijd mee had. Of je negeerde hem/haar, kan ook.

Voorin zaten je ouders. Vader achter het stuur en moeder met de kaart/appels/kotsemmertje/enzovoort naast hem. Gesprekken, discussies, er gebeurde van alles voorin. Jijzelf zat veilig achterin. De ritten verschilden van een kwartier tot meer dan een uur en altijd vond je het prettig om gewoon in de auto te zitten en alles over je heen te laten komen. Wegmijmeren op de achterbank.

Totdat je 18 wordt en zelf mag rijden. Mensen om je heen vragen waarom je nog steeds je rijbewijs niet hebt, en inderdaad is het wel erg handig om er eentje te hebben. Na 20+ lessen en een hoofd vol theorie later mag je dan zelf rijden. Nu kan jij eens de BOB zijn, kan jij boodschappen halen, kan jij overal zelf heenrijden. Onafhankelijk. Vrijheid.

Benzinekosten. Autoverzekering. Verantwoordelijkheidsgevoel voor degenen bij in jouw auto. Continu opletten. Niks wegmijmeren, niks gameboy’en: focus.

Zat je nog maar veilig op de achterbank.

Intussen heb ik zo’n 23 lessen gehad, heb ik mijn theorie een poosje terug gehaald (whooop!) en wellicht komt het afrijden binnenkort ook in beeld. Rijden is leuk, maar achterin zitten eigenlijk ook.

Edit: iemand stuurde me dit via facebook. Perfect.

9 thoughts on “Van achterbank naar bestuurdersstoel

  1. Fijn dat je bijna mag afrijden. Dat hele rijles gedoe… Pff ik had er een hekel aan! En ik kan ondertussen ook niet meer heeerlijk naast iemand zitten in de auto, want als je zelf rijdt, ga je overal op letten haha. Inderdaad, die goede oude tijd dat je nog niet naast je moeder zat ‘REMMEN WANT ER KOMT EEN FIETSER!’

  2. In je eentje crossen in je autootje. Keihard meezingen met de muziek en niemand die ee wat van zegt en overal gaan en staan waar je wilt. Ik ben helemaal blij met mijn rijbewijs en ik vind het ook echt heel leuk om te rijden. Daar wil ik best een keer BOB voor zijn :)

Laat van je horen: reageer!

