Conceptendeceptie #2: Posities, en dat die niet bestaan en zo

Elke blogger kent het probleem: beginnen aan een blogpost, maar hem niet goed genoeg vinden of nooit afmaken. Deze verdwijnt al gauw in de concepten (bij WordPress in het Engels ook bekent onder ‘drafts’). Maanden wordt er niet naar omgekeken, maar ik ga nieuw licht schijnen op oude rotzooi.
Originele blogtitel: Posities, en dat die niet bestaan en zo
Originele datum: 
29 maart 2012
Waarom niet gepubliceerd: 
Ik vond het een zwakke blog en de mening blijft onscherp.
Verdient een tweede kans omdat: 
Ik er na bijna een jaar nog steeds mee eens ben, dus vooruit.

Wij zijn allemaal even veel waard. Jij net zo veel als ik, ik net zo veel als jij (ja, écht). Jij hebt een hart (letterlijk, figuurlijk weet ik ’t zo net nog niet natuurlijk), longen, een lever die het na al die alcohol hopelijk nog doet, etcetera etcetera. Nu verwacht je misschien een blogje waarin uitgebreid staat vertelt “heb je medemens lief, discrimineer niet, kleur maakt niet uit” maar die richting wil ik even niet heen (hoewel ik er wel mee eens ben, dat wel).

Vandaag heb ik weer heerlijk (ahem) zitten lezen in een boek over interviewen, vanwege een even heerlijk (ahem) tentamen Taalbeheersing die ik morgen heb (ik schrijf dit op dinsdag). In dat boek (‘Interviewen – Onthullend en respectvol’ van Michelle van Waveren, als je ’t weten wilde) komen een aantal dingen steeds terug. Eén daarvan is: de positie van de geïnterviewde. Deze is namelijk over het algemeen nog wel eens hoger dan jóuw positie. Say what?

Deze richting wil ik dus op: wij zijn allemaal even veel waard. De brede vrouw met vier snotkinderen die  drie grote boodschappentassen van de Lidl in haar kleine autootje propt, is voor mij evenveel waard als de heer Geert Wilders. Het feit dat Wilders kansen had die die vrouw blijkbaar niet had, maakt hem nog geen beter persoon. Hij zit dus – naar mijn hele bescheiden mening – niet in een ‘hogere positie’ dan de genoemde vrouw.

Donald Trump *yugh* is niet méér waard dan de honderden poppetjes die voor hem van hot naar her rennen. Hij heeft dan wel een berg centjes à la Dagobert Duck (vermenigvuldig dat maar met heel veel), maar wat boeit ons dat? Voor zijn vrouw zal hij (of eigenlijk: zijn geld) haar álles zijn; voor ons is hij niet zo veel waard. Eigenlijk net zo veel als de gewone man op straat. Je kan wel nog zo’n hoge functie hebben, je bent niks meer waard dan enig ander.

Ik weet wel dat met ‘hogere positie’ vooral bedoelt wordt dat diegene een hogere plaats heeft in een bepaalde carrière of iets dergelijks, maar dat hoort gewoon niet uit te maken. Dan ben je echt niet in een keer een fantastische hoge pief omdat jouw salaris per maand asociaal hoger is dan de mijne. Dan vind ik mezelf waarschijnlijk alsnog een stuk aardiger dan dat ik jou vind. Want jij, meneer hoge pief, bent gewoon geen stuiver (ongeveer 2 eurocent, omgerekend?) meer waard dan iemand anders. Iedereen is gelijk, ook in ‘hogere functies’. Respect verkrijg je niet door een bak met geld of een hoge functie. Respect, dat moet je maar gewoon ouderwets verdienen.

N.B.: Mocht je als armetierig journalistje (iets anders mag ook) nou met knikkende knietjes tegenover een of andere ‘hoge functie’-persoon staan, bedenk je dan maar dat die persoon ook gewoon naar de wc gaat. Zelfs Beatrix schijnt dat te doen.

Donald Trump. Het enige ‘hoge’ aan hem is zijn Trump Tower: 415 meter.

8 thoughts on “Conceptendeceptie #2: Posities, en dat die niet bestaan en zo

  1. In mijn boeken word ik dood gegooid met ‘SES’ (socioeconomic status), maar dat is nog wel meetbaar dus dan klopt het ook wel dat je daar laag of hoog op kan scoren. Is iets duidelijker dan het alleen ‘status’ te noemen. Maar ik ben het met je eens hoor, en ik vind vooral je laatste alinea heel grappig. Haha! P.S. ik heb zelf ook een stuk of 50 drafts in m’n WordPress staan :’)

  2. Ja, ik heb dit ook geleerd voor Taalbeheersing, en ik ergerde me nogal aan het woord ‘status’ en het overvloedige gebruik daarvan. Later las ik dat Michelle van Waveren in de VS woont, waar dat soort dingen volgens mij belangrijker zijn dan hier. Ik denk dat ze geamerikaniseerd is ofzo.

    Behalve dat heb ik overigens weinig geleerd van het boek, het ging de hele tijd maar over status en respect tonen (niets over respect vragen), het was veel te veel tekst voor veel te weinig theorie.

  3. Ik dacht dat ik hier al op had gereageerd! Misschien alleen in m’n hoofd dan ;) Maar inderdaad, helemaal eens hiermee, maar toch creëren we dit soort dingen ook zelf hoor. We stellen ons zelf ook anders op tegenover ‘succesvolle, invloedrijke’ mensen. Kijk maar als je op stage gaat. Ik loop nu stage en mijn begeleider is een heel vriendelijke meneer hoor, maar in het begin voelde ik me toch een beetje geïntimideerd omdat hij toch veel meer weet dan ik. Gelukkig weet hij nog waar hij vandaan komt (dezelfde positie als wij allemaal) en helpt hij overal bij, dus dat is wel weer fijn :) Maar mensen die ‘boven’ mij staan, durf ik bijvoorbeeld ook niet aan te spreken bij hun voornaam, dat bedoel ik eigenlijk, we geven ze zelf het gevoel dat ze in een hogere positie dan wij verkeren.

Laat van je horen: reageer!

