Sociaal onacceptabel, maar soms wel leuk

Ik vond op internet een lijstje van woorden die eigenlijk sociaal onacceptabel gemaakt moeten worden. Gebruikers van deze woorden, of woordconstructies, zouden zich heel hard moeten schamen en in een hoekje moeten gaan huilen. Zelfs het gebruik van deze woorden om mensen die deze woorden gebruiken belachelijk te maken (zoals heel veel mensen doen met het woord ‘YOLO’ (is dat wel een woord?)) zou onacceptabel moeten zijn. Mijn bescheiden selectie:

  • Barbeknoeien. Ja, jij hebt je er vast ook schuldig aan gemaakt, maar dit is toch belachelijk. Barbecueën (jeetje ik wist niet eens of dat nou met één of twee ‘e’s was. pffffff) is gewoon barbecueën. Of bbq’en, hoewel het ook verboden moet zijn om die letters apart uit te spreken (dus beebeekuuën). Ja, dat doen mensen. Hele slechte mensen. Net als barbeknoeien. Dat klinkt toch niet eens stoer ofzo?
  • Alles kits (achter de rits). Brrrrrrrrrrr, gadverdamme nee. Alsof je te oud bent om ‘hippe taal’ te gebruiken en het dus daarom tóch doet. Dat ‘achter de rits’ maakt het nog eens tien keer erger. Gewoon niet doen. Vraag gewoon ‘hoe is het’ en hoop op een positief antwoord, maar ga in godsnaam niet popiejopie (ook zo’n kriebelwoord, ûgh) lopen doen.
  • Monumentje. Hebt u een monumentje? Dit was ooit grappig, ik geef het toe. Ooit. Nu dus niet meer. Typisch zo’n woord wat zo vaak gebruikt is dat het gaat ergeren. En jeuken.
  • Sereneus. In plaats van ‘serieus’. Serieus!? Ik kan me herinneren dat een klasgenootje op de basisschool dit ooit tegen me zei en sindsdien heb ik er al afkeer voor. ‘Serieus? Nee ik heb geen zere neus. Ha-ha-ha’. Humorloos en té flauw om grappig te zijn (geloof me, ik hou van flauwe humor. Dit is geen humor).
  • Thee’tje. Even een thee’tje doen. Komt denk ik van ‘even een drankje doen’, wat ik eigenlijk ook een vreemde constructie vind. Of een ‘koffietje drinken’. Thee is thee en koffie is koffie. Ik vraag me af hoe klein jouw theekopje is dat je ’t een  ‘thee’tje’ noemt. En wat dat ‘drankje’ betreft, prima. Maar je drinkt een drankje, je doet ‘m niet. Leg mij eens uit hóe je een drankje doet. Toe maar, leg uit.
  • Een terrasje pakken. Dat klinkt één keer oké. Totdat mensen het blijven gebruiken, steeds achter elkaar. “We gingen gisteren een terrasje pakken. Dus toen we dat terrasje hadden gepakt (…) Daarom pak ik graag een terrasje.” Gadverdamme nee. Je mag één keer vragen “zullen we een terrasje pakken?” om daarna als de sodemieter naar dat terrasje (terrasje. Het is een terras, een groot, met tafels en stoelen-bezaaid terras. Waarom is het een verkleinwoord?!) te gaan, te drinken en je mond te houden over dat stomme terras. Terrasje.

Soms, soms zijn er hele foute woorden of constructies die wél acceptabel zijn. Gewoon, omdat ik ze gebruik en dit mijn blog is.

  • Macht kein flaus aus. Mijn vader heeft er een handje van deze overal te gebruiken, en omdat het mijn vader is mag het. Ik gebruik het zelf geloof ik nooit, maar vind het stiekem wel een leuke. Ik zie mezelf er wel voor aan om deze zomer op vakantie in Duitsland tegen zo’n Duitser te roepen dat ‘das allemaal kein flaus aus macht!’. Ja, mijn Duits is zo gevorderd.
  • Scheetje beef. Ja, kriebelt het al? Jeukt het al? Bij mij ook. En toch gebruik ik ‘m af en toe. Heel af en toe. Als een guilty pleasure. Eigenlijk ook omdat deze er met de paplepel ingegoten is (wat een stomme uitdrukking is dat zeg).
  • Snappez-vous. Omdat ik van de Franse taal hou en het dus leuk vind om Frans-Nederlands te mixen. Ik roep ook vaak genoeg ‘Je veux!’ als ik iets wil, of ‘oui’ of ‘merci’ of ‘je sais’. Terwijl mijn Frans verder echt niet gevorderd is ofzo, helaas. Malheureusement.
  • Suczeven. Of suceentweedrieviervijfzeszevenachtnegentien. Suc-alles. Want het is superflauw (is het een vogel? Is het een vliegtuig? Nee dat is het niet, het is superflauw!… Oh wauw, veel lager kan ’t niveau niet worden) maar stiekem toch leuk. En het wordt om mij heen nog veel te vaak gebruikt, en meelopert als ik ben gebruik ik het dus ook.
7 thoughts on “Sociaal onacceptabel, maar soms wel leuk

  1. Pingback: Je moest je schamen met je telefoon | Elise's blog

  2. Haha oh oh, ik ben zo iemand die zich er schuldig aan maakt om bijna ieder woord te verkleinen. Dus thee’tje zal je bij mij ook wel eens horen vallen :’) Verder vind ik het heerlijk om belachelijke woorden te gebruiken mihihi, leuk om te lezen dus!

Laat van je horen: reageer!

