Een nieuwe fascinatie: Llanfairpwll….

Ik heb weer een nieuwe fascinatie gevonden en kan het natuurlijk niet laten deze het wereldwijdeweb op te slingeren. Ergens in Wales ligt een plaatsje met een onmeunig lange plaatsnaam, en natuurlijk ben ik de afgelopen dagen bezig geweest om dit uit te leren spreken. Namelijk deze.

Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch

wátte!?

Het beroemde treinstationbord

Eerst even wat basisdingetjes: de ‘ll’ spreek je niet uit als een dubbele ‘l’, maar als een soort ‘s’ waarbij het lijkt alsof je een nieuwe beugel hebt en dus te veel speeksel in je bek hebt. Dan de ‘w’, dat is meer een soort ‘oe’. Ik snap ook niet waarom, maar geloof me maar.

Op z’n plat Hollands zou het ongeveer dit zijn: slangweir-poeskwinkies-kokerre-gwirmdobo-santesilio-kokokog.

Dit is de officiële uitspraak: [ˌɬan.ˈvair.puɬ.ˌɡwɪn.ɡɘɬ.ɡo.ˌɡer.ɪ.ˌχwɪrn.ˌdro.buɬ.ˌɬan.tɘ.ˈsil.io.ˌɡo.ɡo.ˈɡoːχ] Voor degenen die net zo goed zijn met het fonitische alfabet als ik (ik snap er serieus geen hol van) kan ik je het volgende zeggen: Dat eerste maffe lettergeval is dus de speeksel-‘s’. Die maffe ‘X’ die ergens in het midden langskomt spreek je uit als een soort ‘gggg’.

Het flauwe is dat deze plaatsnaam gewoon afgekort kan worden tot Llanfairpwll, maar dat is natuurlijk niet leuk en dan ben je veel te snel klaar. Als je net zo gefascineerd bent door dit kleine plaatsje met de veel te lange naam als ik, heb ik hieronder nog wat filmpjes voor je. De eerste is verschrikkelijk want het deuntje van het refrein krijg je nóóit meer uit je hoofd (graag gedaan!) en de tweede is gewoon leuk (vanaf 0:21).

Het betekent overigens “Parochie van de Heilige Maria in het dal van de witte hazelaar bij de snelle maalstroom en de parochie van de Heilige Tysilio bij de rode grot”. Wat ik eruit kan halen is dat ‘Llant Tysilio’ dus Heilie Tysilio betekent. Kijk, leer je toch nog wat Welsh van mij vandaag!

Ik voegde net wat tags toe en nu loopt de plaatsnaam over mijn artikel heen. Bij jullie ook? :(

10 thoughts on “Een nieuwe fascinatie: Llanfairpwll….

  1. Pingback: Nou, doei hè | Elise's blog

Laat van je horen: reageer!

