Je moest je schamen met je telefoon

Ze zijn overal en je ontkomt er niet aan. Ze verpesten alle gezelligheid en zuigen al je creativiteit weg. Ja, zo erg is het ermee gesteld, en jij doet er gewoon aan mee. Geef maar toe: de laatste keer dat je op een terras/in de kroeg/waar dan ook met vrienden zat, keek je toen op je ultrahippesuperdupermoderne smartphone? En moest je toen nog éven een whatsappje beantwoorden? Even snel twitter bijlezen? Nog ééééventjes Facebook checken?

Dan ben je er net zo eentje. Zo iemand die niet de telefoon pakt omdat je je verveelt, maar omdat je verslaafd bent. En -het spijt me zeer- je bent afschuwelijk.

Ik kijk ook heus wel vaak op mijn telefoon. Ik heb immers een gigantische waslijst aan vrienden die ik allemaal zoet moet houden met lieve whatsappjes (ja echt waar ik zweer het ik heb vrienden), maar dat is vooral omdat ik even niets te doen heb. Als ik op een terras zit probeer ik het gezellig te hebben met de vrienden waarmee ik op dat moment op het terras zit, niet met vrienden die aan de andere kant van het land hele andere dingen aan het doen zijn en waar ik toch niet bij ben.

Zodra ik dan de bus in stap en even niks te doen heb, dán ga ik die whatsappjes/meldingen/mentions wel lezen. De wereld kan prima zonder mij, dus waarom zou ik moeite doen om alles te lezen op het moment dat ik het binnenkrijg? Hetzelfde berichtje is vast nog steeds leuk als je het een uurtje later leest. Tenzij ik een belangrijk berichtje verwacht of omdat ik iemand die naast me zit iets wil laten lezen, laat ik mijn telefoon met rust.

Een poosje terug zaten we gezellig met vrienden bij elkaar en hadden we een ‘Back to Basics’-gebeuren. Telefoons uit of op stil, en laat die dingen in je tas/broekzak. En wat bleek? Het kan gewoon gezellig zijn zonder dat je andere mensen er op dat moment van op de hoogte moet stellen. Nou jaaaaaaaaaa zeg, wat een ontdekking!

Dus deze zomer met ‘terrasjes pakken’ (bluhhhhhh) en dat soort dingen: hou weg die kuttelefoon en geniet eens van het hier en nu. Die berichtjes (die, geef toe, toch nooit zo belangrijk zijn als je denkt) wachten wel, dat moment van gezelligheid niet.

Dikke doei.

11 thoughts on “Je moest je schamen met je telefoon

  1. Oh, helemaal waar! Gelukkig valt dat in mijn vriendengroep erg mee; we zijn allemaal heel laat overgestapt op de smartphone, dus we kunnen allemaal nog zonder ;-) Maar sommige andere mensen… tsjah.

  2. Oh, helemaal mee eens. Een van mijn vriendinnen heeft ook die tik dat ze altijd haar telefoon in het zicht moet hebben. Zijn we ergens gezellig uit eten, heeft ze haar telefoon naar haar bord liggen met scherm naar boven en zit ze om de haverklap berichtjes te beantwoorden. Halloooo! Ik ben er ook nog! Maar toen we een keer met mijn vriend en haar broer uit eten gingen, deed haar broer het ook. Blijkbaar is het bij hun sociaal acceptabel ofzo. Ik kan daar heel slecht tegen iig. Heb wel eens de neiging gehad om gewoon weg te lopen.

  3. Je moet ook wel aan de zelfbenoemde autisten denken die niet van ‘echt’ sociaal contact houden he? Mijn telefoon is mijn beste vriend tijdens verjaardagen en andere gezellige mensen-mensen dingen <3 Overigens heb ik wel een gruwelijke hekel aan mensen die 300 keer op Twitter vertellen hoe leuk ze het hebben op een feestje en dat ze zoveel leuke mensen ontmoeten en dat de tijd wel stil lijkt te staan, blabla. Ik zie dan altijd voor me hoe ze in hun eentje in een hoekje staan met hun telefoon, terwijl iedereen gezellig met elkaar aan het kletsen, dansen en drinken is.

    • Nu zeg je eigenlijk dat jij het eerstgenoemde én het laatsgenoemde meisje bent :( Maar je gaat toch niet met vrienden afspreken en vervolgens je telefoon er de hele tijd bijpakken? Gewoon één op één zeg maar.

Laat van je horen: reageer!

